JPK - Jednolity Plik Kontrolny dla mikroprzedsiębiorców - pytania i odpowiedzi - część 2 ▸
vat Autor: biuro@bmbr.pl (BM Biuro Rachunkowe), 02.11.2017 21:01
Dziś druga część pytań i odpowiedzi. Jednolity Plik Kontrolny oraz wszystko co związane z jego wysyłaniem.
1. W jaki sposób przygotować plik JPK_VAT?
Podatnik który nie korzysta z oprogramowania księgowego z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego pliku może pobrać plik JPK_VAT.csv,udostępniony przez Ministerstwo Finansów i wypełnić według własnych potrzeb w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym.
Tak przygotowany plik można wysłać z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0.
2. Jak wysłać JPK_VAT? Czy można to zrobić samemu?
Przygotowany JPK_VAT w formacie CSV należy w aplikacji Klient JPK 2.0 zamienić (przekonwertować) na format XML, używając opcji „Konwersja pliku CSV do XML". Tak przygotowany dokument jest gotowy do wysyłki, której dokonuje się poprzez użycie opcji „Wyślij dokument" aplikacji Klient JPK 2.0.
3. Jak podpisywać JPK_VAT?
JPK_VAT mogą być podpisywane w aplikacji Klient JPK 2.0kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub przy użyciu profilu zaufanego e-PUAP (eGo).
Wysyłka pliku JPK_VAT w czyimś imieniu wymaga uprzedniego złożenia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).
4. Co jest dowodem prawidłowego wysłania JPK_VAT?
Dowodem prawidłowego wysłania pliku JPK_VAT jest uzyskanie dla wysłanego pliku statusu 200 "Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Wygenerowano UPO".
5. Jak pobrać UPO dla wysłanego JPK_VAT?
W celu pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla poprawnie wysłanego JPK_VAT można skorzystać z funkcjonalności aplikacji Klient JPK 2.0 (kafel „Historia") lub aktywnego formularza UPO_JPK.pdf.
6. Co jest przyczyną błędu wysyłki JPK_VAT dla komunikatu „zainicjowanie wysyłania nie powiodło się"?
Przyczyną błędu może być:
użycie nieprawidłowego Certyfikatu z kluczem publicznym Ministerstwa Finansów,
niewłaściwe określenie lokalizacji pliku sterownika czytnika karty kryptograficznej,
niewłaściwe ustawienia konfiguracyjne podpisu w programie podpisującym, z którego pochodzi dany podpis.
7. Co oznacza komunikat błędu "400"?
Błąd dotyczy inicjowania sesji wysyłki tego samego dokumentu.
8. Czy firma prowadząca ewidencję zakupu i sprzedaży VAT przy pomocy programu Microsoft Excel musi przesyłać w okresach miesięcznych JPK_VAT? Czy Microsoft Excel jest programem komputerowym?
Księgi podatkowe prowadzone z wykorzystaniem programów biurowych, w tym arkuszy kalkulacyjnych (np. Excel), należy uznać za prowadzone przy użyciu programów komputerowych. Tym samym podmioty prowadzące księgi podatkowe przy użyciu arkuszy kalkulacyjnych są obowiązane do comiesięcznego przekazywania za pomocą środków komunikacji elektronicznej JPK_VAT.
Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy podatnicy VAT będą zobowiązani do prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej.
9. Czy istnieje możliwość wysyłki JPK_VAT dotyczącego np. spółki lub innego podmiotu za pomocą Profilu Zaufanego? Czy konieczne jest w tym przypadku złożenie UPL-1?
Pliki JPK_VAT mogą być podpisywane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub przy użyciu profilu zaufanego e-PUAP (eGo). Szczegółowe informacje dotyczące założenia profilu zaufanego są dostępne pod adresem https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany. W przypadku, gdy spółka lub inny podmiot ustanowi pełnomocnika należy złożyć UPL-1.
Źródło: http://www.mf.gov.pl